top of page
Husfoto

7 instagram-tips för bostadsfotografer

Tips till bostadsfotografen: Så kommer du igång med ditt kreatörskonto på Instagram.



Som frilansfotograf är ditt personliga varumärke en av dina absolut viktigaste tillgångar. För att etablera detta behöver du en tydlig identitet, en proffsig presentation och en riktigt snygg portfolio — för allt detta är Instagram det perfekta verktyget.


Det är också väldigt bra för att utmana dig själv att hitta "hero shots" och leta upp dina bästa bilder. Så här kommer sju enkla, konkreta tips för dig som vill skapa eller växa ditt fotografkonto på Instagram.


1. Skapa ett företagskonto


Om du inte redan har ett konto som tydligt profilerar dig som fotograf, släpp allt du gör och skapa det nu. Se till att välja ett företagskonto så att du får tillgång till statistik, annonsering och kontaktverktyg.

Om du redan har ett privat konto du vill använda kan du växla det till ett företagskonto: Inställningar —> Konto —> Växla till professionellt konto —> Välj kategori ”fotograf” —> Välj Företag.


2. Se över din presentation

Har du en schysst profilbild? Tänk på att du ska uppfattas som en expert på att producera proffsigt bildmaterial, så den första bilden man ser av dig är viktigare än du kanske tror. Semesterbilden med solglasögon och paraplydrink kan du med andra ord spara till ditt privata konto. Nu till din presentation. Berätta om dig och kontots innehåll – det är viktigt att det framgår att det är just interiör / arkitektur / bostäder du fotograferar i huvudsak. Är du ansluten till Husfoto, ange gärna @husfoto som din agentur. Du kan även lägga in relevanta hashtags och se till att använda ordet ”fotograf” i profilen så att du lättare hittas vid sökning.



Du kan även skapa höjdpunkter för att kategorisera dina händelser:


Tryck på cirkeln ”Ny” längst till vänster. Därifrån kan du välja händelser från ditt arkiv, ett omslag för höjdpunkten samt ge den ett namn. När du är klar visas höjdpunkten som en cirkel i din profil och kan spelas upp genom ett klick.


3. Kurera innehållet


Det behöver inte vara enbart finnas bostadsfoton på ditt konto, du kan även lägga ut andra uppdrag som du vill visa upp men se till att alla inlägg håller professionell kvalitet. Att ha ett genomgående snyggt flöde är det allra viktigaste för att få de som hittar ditt konto att vilja följa dig. Vill du även dela mer personligt material så gör det i story-format.



Välj ut tre inlägg och nåla fast dem högst upp i profilen för att visa det bästa först:

Gå till inlägget, klicka på de tre prickarna uppe till höger och välja ”Fäst i profilen”.

Tänk på att vara försiktig med att lägga ut bilder som inte publicerats ännu, om du inte fått OK från mäklaren. Vissa objekt kan vara känsliga att visa innan de nått marknaden.


4. Var aktiv och interagera!


Instagrams algoritmer prioriterar konton som är publicerar minst två-tre inlägg i veckan, så det bör vara den lägsta ribban för dig. Det finns förstås även en övre gräns för hur mycket dina följare vill se av dig men publicera hellre för mycket än för lite.


Det kan vara svårt att ta sig tiden i vardagen men det finns webbtjänster som gör det enkelt att planera och schemalägga dina inlägg. För @husfoto använder vi betaltjänsten later.com


Se även till att interagera med andra konton som du tycker är intressanta — följ, lajka och kommentera så mycket du bara orkar! Det är det bästa sättet att skapa organisk spridning och få nya följare till ditt konto.


5. Maximera spridningen

Använd storys, inlägg och reels för att variera formatet så kan du få mer spridning. Använd #hashtags i dina inlägg och storys för att nå ut till konton som inte redan följer dig.

Exempel på #:

Tagga dina kunder (både mäklaren och mäklarfirman) och samarbetspartners (t. ex. stylisten och @husfoto) så kan ditt innehåll få extra spridning och engagemang.


Kom även ihåg att lägga till din plats i dina inlägg så blir det lättare för konton i området att hitta dig!


6. Marknadsför kontot

När du väl har etablerat ett snyggt och aktivt konto så gäller det att nå ut med ditt innehåll. Det går att göra väldigt mycket kostnadsfritt, men det kan även vara väl värt att investera några hundralappar i månaden på att marknadsföra dina bästa inlägg för att boosta räckvidden till nya potentiella följare.


Marknadsför dina favoritinlägg:

Klicka ”marknadsför” för ett inlägg eller en story. Välj sedan din målgrupp/område och sätt din egen budget/tidsperiod för inläggen du vill pusha lite extra. Det är billigt och brukar ge effekt!


7. Fråga en kompis!


De flesta fotografer i vårt community finns redan på 'Insta' och många har fantastiskt vackra konton. Så följ och fråga dina kollegor som redan lyckats så får du säkerligen fler tips och tricks för att skapa ett riktigt fint flöde. Några exempel på superfina fotograf-konton att följa för inspiration:


 

Det var sju snabba tips från oss, dela gärna med mig om du har egna knep!

Comments


bottom of page